Europos Vertybinių Popierių ir Rinkų Institucija (ESMA) pateikė 2023 m. ataskaitą, kurioje nagrinėjamos įvairių sektorių taisyklės ir sankcijos, taikomos investicijų fondų valdyme, vertybinių popierių rinkoje ir išvestinių finansinių priemonių prekyboje. Šioje apžvalgoje išskiriame tai, kas, mūsų nuomone, parodo tendencijas, analizuojant sankcijas pagal MiFID II ir MiFIR teisės aktus.
Sankcijų statistika pagal ES šalis
2023 metais ES šalyse buvo pritaikytos 289 administracinės sankcijos ir priemonės, susijusios su MiFID II ir MiFIR pažeidimais. Didžiausias sankcijų skaičius buvo Danijoje (42), po jos – Kipre (38) ir Bulgarijoje (30).
Administracinės baudos ir jų vertė
Per metus skirtų baudų suma siekė 18 258 028 EUR. Pažymėtina didžiausia bauda – 7 760 000 EUR – skirta Islandijoje dėl interesų konfliktų ir investuotojų apsaugos principų pažeidimų.
Apie trečdalį administracinių priemonių (92 iš 289) buvo susijusios su MiFID II 16 straipsnio organizacinių reikalavimų pažeidimais.
Taigi, didelės baudų sumos ir reikšmingi pažeidimai, susiję su interesų konfliktais ir investuotojų apsaugos principų pažeidimais, taip pat dažni organizacinių reikalavimų pažeidimai rodo, kad būtina stiprinti šios srities kontrolę. Tai taip pat yra aiškus signalas finansų sektoriaus dalyviams, kad būtina atidžiai peržiūrėti ir užtikrinti, jog jų organizacijose taikomi reikalavimai visiškai atitiktų teisės aktų nustatytus standartus. Be ESMA nustatytų sankcijų, kai kurios ES šalys, pavyzdžiui, Italija ir Lenkija, papildomai taiko baudžiamąsias sankcijas (baudas) pagal nacionalinę teisę. 2023 metais šios šalys pritaikė 37 baudžiamąsias sankcijas, kurių bendra suma – 287 608 EUR.
Airijos atvejis
Nuo 2018 m. Airijoje nebuvo skirta jokių sankcijų pagal MiFID II, nepaisant šalyje esančių vidutinio dydžio investicinių rinkų. Tačiau ji yra pagrindinė dalyvė, atsižvelgiant į prekybai prieinamų finansinių instrumentų (ypač nuosavybės vertybinių popierių ir ETF) skaičių.
Manytina, jog tokie rezultatai yra dėl to, kad Airijoje reguliavimas ir priežiūra yra veiksmingai suderinti, o griežta reguliavimo sistema ir prevencinė atitikties praktika užtikrina, kad finansų rinkos dalyviai veiktų pagal teisės aktų nustatytas gaires. Ši simbiozė tarp griežtos priežiūros ir verslo tikslų, orientuotų į teisės aktų reikalavimų laikymąsi, leidžia pasiekti puikius rezultatus, kurie grindžiami ne „bausmės“ principu, bet veiksminga ir suderinta rinkos priežiūra.
Ką mums pasako ši ataskaitos dalis?
ESMA pateikta statistika rodo reikšmingas tendencijas dėl MiFID II ir MiFIR sankcijų taikymo, pabrėžiant būtinybę stiprinti kontrolę srityse, susijusiose su organizaciniais reikalavimais ir investuotojų apsauga.
Tačiau Airijos atvejis parodo ir tai, kad efektyvus reguliavimo ir priežiūros suderinimas gali padėti išvengti pažeidimų ir užtikrinti rinkos stabilumą, kas ir turėtų būti pagrindinis priežiūros sistemos tikslas.
Mes, ExpertLab, mielai peržiūrėsime jūsų vidaus tvarkas, kad užtikrintume visišką atitiktį reguliavimo reikalavimams ir padėtume išvengti sankcijų.