Kaip pasiruošti Lietuvos banko licencijavimui: 5 dažniausios klaidos ir patarimai
- Ugnė Urbšytė-Urbonavičienė

- 09-08
- 3 min. skaitymo
Planuojate vykdyti reguliuojamą finansinę veiklą ir svarstote apie valdymo įmonės ar kito finansų rinkos dalyvio licenciją? Siekiant užtikrinti sklandų ir savalaikį licencijavimo procesą, svarbu tinkamai pasiruošti dar prieš oficialų kreipimąsi dėl licencijos išdavimo. Žemiau - 5 dažniausiai šiame etape pasitaikančios klaidos, kurias pastebime teikiant licencijavimo paslaugas klientams, bei dalinamės patarimais, kaip jų išvengti.
1. Neapibrėžta verslo vizija po licencijos gavimo.
Įmonės, siekiančios gauti licenciją, kartais susiduria su iššūkiu, kai skubėjimas aplenkia nuoseklų pasirengimą: ne visuomet iš anksto įvertinama, ar pasirinkta įmonės struktūra derės tiek su teisiniu reglamentavimu, tiek su pačiais verslo tikslais. Taip pat, įmonei dažnai trūksta aiškumo dėl techninio veiklos modelio ar sprendimų, kokias funkcijas turėtų vykdyti įmonės darbuotojai, o kurias – patikėti išorės partneriams.
Kaip išvengti? Dar pasirengimo etape parenkite išsamų veiklos modelį, atitinkantį teisės aktus ir pasirinktą verslo strategiją. Užtikrinkite, jog atsakingi ir kompetentingi specialistai (finansų, atitikties, IT ir kitose srityse) padėtų priimti praktiškai įgyvendinamus techninius ir organizacinius sprendimus, atitinkančius jūsų verslo modelį.
2. Netinkamas laiko ir resursų planavimas
Licencijavimo procesas gali būti ilgas ir sudėtingas, todėl iš anksto neįvertinus terminų ir nepasiskirsčius atsakomybių, gali kilti įtampa dėl vėlavimų bei papildomų kaštų rizika. Dažnai pasitaiko, kad numatomi pernelyg optimistiniai terminai, o procesui valdyti ir funkcijoms vykdyti pritrūksta žmonių ar kompetencijų.
Kaip išvengti? Parenkite realistišką planą su aiškiais apibrėžtais terminais, atsakomybėmis ir pakankamais resursais. Įvertinkite, kad nustačius trūkumus procesas dar pailgės. Pasitelkus profesionalų pagalbą, galima išvengti nesklandumų ir užtikrinti sklandesnę proceso eigą.
3. Netinkami skiriami asmenys
Lietuvos bankas itin kruopščiai vertina akcininkų, vadovų ir kitų svarbias funkcijas atliksiančių asmenų kompetencijas bei reputaciją. Dažnai pasitaikanti klaida – neįvertinama, ar skiriamo asmens patirtis yra pakankama konkrečiai licencijuojamai veiklai bei šiam asmeniui priskiriamoms darbinėms funkcijoms. Jei asmenys neatitinka nustatytų kvalifikacijos reikalavimų arba nepateikiama visa reikšminga informacija, licencijavimo procesas gali užsitęsti, o asmens kandidatūra gali būti netinkama Lietuvos bankui.
Kaip išvengti? Vykdykite kruopščius atrankos procesus, vertinkite galimą neigiamą informaciją apie kandidatus, tikrinkite jų kompetenciją ir reputaciją, įsivertinkite teistumo bei administracinių nusižengimų pažymų duomenis. Ir – svarbiausia – būkite skaidrūs teikdami informaciją Lietuvos bankui.
4. Netiksli ar nepilna dokumentacija, klaidos anketose
Lietuvos bankas, kaip priežiūros institucija, labai griežtai vertina dokumentų kokybę, išsamumą ir atitikimą nustatytiems reikalavimams. Net menkos klaidos ar trūkstama informacija gali lemti proceso uždelsimą ir papildomus klausimus. Neretai pateikiami ne visi reikalaujami dokumentai arba juose yra klaidų, pavyzdžiui, grindžiant akcininko finansinį patikimumą nurodomas ne visas turtas, nepateikiami oficialūs dokumentai turto kilmės pagrindimui. Pildant anketas duomenys pateikiami ne tokiu formatu, kokio reikalaujama anketos apraše, neįsigilinama į klausimų esmę, nesilaikoma informacijos išsamumo principo, pavyzdžiui, pamirštama nurodyti skiriamo asmens administracinius nusižengimus, įvykdytus per pastaruosius 10 metų.
Kaip išvengti? Susipažinkite su aktualiu teisiniu reglamentavimu ir sudarykite išsamų reikalaujamų dokumentų sąrašą paskiriant kompetentingus asmenis, atsakingus už dokumentų parengimą ir patvirtinimą. Prieš teikiant dokumentus Lietuvos bankui, svarbu kruopščiai juos peržiūrėti ir įsitikinti, kad nėra klaidų, netikslumų ar praleistos informacijos. Kilus neaiškumams, rekomenduojama konsultuotis su atsakingomis institucijomis arba kreiptis į specialistus, turinčius patirties licencijavimo procesuose (daugiau apie Lietuvos bankui teikiamas anketas skaitykite čia).
5. Silpnos vidaus politikos ir kontrolės mechanizmai
Neretai rengiamos formalios, abstrakčios vidaus politikos neatsižvelgiant į konkrečios įmonės veiklos modelį, partnerius ar veiklos geografiją. Praktikoje pastebime, jog dažnai trūksta vidinių tyrimų, tinkamai neapibrėžiami indikatoriai, naudojami sandorių stebėsenai, netinkamai sudėliojamos gynybinės linijos.
Kaip išvengti? Kurkite individualizuotas, praktikoje veikiančias politikas. Į šį etapą įtraukite AML (pinigų plovimo prevencijos), atitikties ir rizikų valdymo specialistus. Jei jaučiate, kad stokojate kompetencijų – kreipkitės į profesionalus.
Tinkamas strateginis pasirengimas atsižvelgiant į aukščiau pateiktus patarimus leis užtikrinti dokumentų kokybę bei viso proceso efektyvumą.

